Balans zit in je handen


Een tijdje terug sprak ik een vriendin van me, die vertelde dat haar kleuter Youpie nogal eens woedend wordt. Nou is Yoepie een schattig ventje die echt heel lief speelt en vaak afspraakjes heeft met zijn vriendjes. Maar soms zit het leven tegen en als dat zo is dan wordt Yoepie als ‘m iets niet lukt woedend. Ken je dat? Kleuters die lopen te stampvoeten van… ??? Ik weet het ook niet?

Instant pudding

Het is net instant pudding die je klopt in een bordje, alles gaat goed (want zo moeilijk is het niet). Je gooit je zakje poeder bij wat melk, effe mengen en kloppen. In de koelkast en niet veel later is je saroma of voor de wat chiquere variant je Bourbon klaar om opgegeten te worden. Van melk met wat poeder in één handomdraai, poef klaar.

Effe terug naar Youpie… bij Youpie gaat het ook meestal goed. Alles gaat gemakkelijk. Maar soms dan lukt het niet en dan wordt Youpie poef+instant kwaad, en dan meteen level woedend. Dus ik zeg tegen mijn vriendin: “Pak z’n middelvinger eens vast als hij zo is. Je zal merken dat de storm gaat liggen.” Een paar dagen later belt ze me op (met een tierende Yoepie op de achtergrond: “Wat moest ik nu ook weer doen als hij zo doet?”

“Pak z’n middelvinger vast. Denk maar aan wat je doet als je kwaad bent dan onthoud je het daardoor.”

Weer een dag later de telefoon: “Het hielp! Hij werd er rustiger van!”

Je hebt ongelooflijk veel punten op je lijf en deze kunnen je helpen bij uiteenlopende problemen die niet zo goed gaan. Het leuke is dat je jezelf kunt helpen als je ergens last van hebt. Natuurlijk vervangt wat ik hier schrijf geen doktersadvies en zul je naar de dokter dienen te gaan als je gezondheid daar om vraagt… Of beter gezegd als je ziek bent, of iets onder de leden hebt vraag advies aan een dokter.

Sommigen zullen zeggen dat Youpie misschien wel adhd heeft of misschien wel iets van autisme, maar ik bemoei me daar niet mee daar hebben ze dokters voor uitgevonden. Ik wou alleen mijn vriendin helpen. Gelukkig lukte dat.

Anyway...Deze punten op je lijf zijn samengevat in mudra’s maar ook in jin shin jyutsu. Het heeft een verwantschap met accupunctuur maar gebruikt gelukkig geen naalden. Je raakt energiebanen in jouw lichaam aan. Dit worden meridianen genoemd.

Daar waar mudra’s zich richten op de meridiaan punten die starten of eindigen in de handen en daardoor ook binnen handbereik zijn voor een ieder, is jin shin jyutsu net even wat moeilijker uit te leggen en uit te voeren. Maar ik ga het toch proberen:

Bij jin shin jyutsu zijn er energiesloten waarbij je twee handen op de aangewezen plaats dient te leggen. De energiesloten liggen op bepaalde plaatsen op je lichaam. Om te zorgen dat een bepaald gebied in je lichaam weer gaat werken dien je bepaalde plaatsen in een bepaalde volgorde op 2 plaatsen aan te raken. Hierdoor gaat het weer stromen, of te wel een plek in je lichaam krijgt weer de juiste energie. Jin shin jyutsu is een echte kunst en het duurt lang voordat je het onder de knie hebt. Gelukkig zijn er ook mudra’s binnen de jin shin yutsu:

We kijken naar wat gemakkelijke oefeningen uit de mudra’s van jin shin jyutsu. Je houd de betreffende vinger zachtjes vast met jouw andere hand. Iedere vinger heeft een werking voor iets anders:

Duim werkt bij zorgen en bij milt en maagproblemen.

Wijsvinger werkt bij angst en bij blaas en nierproblemen.

Middelvinger werkt bij boos zijn en bij galblaas en leverproblemen.

Ringvinger helpt bij verdriet en bij longen en dikke darmproblemen.

Pink helpt bij doen alsof, te hard je best doen en bij hart en dunne darmproblemen.

Handpalm op elkaar helpt om alles in balans te brengen en bij problemen met je middenrif en navel.


Ter verduidelijking:

*In feite is dit heel gemakkelijk: als je bijvoorbeeld veel last hebt van je maag dan kun je jouw duim vasthouden (en je gaat ook langs bij de dokter want wat hier staat, (en in dit hele artikel>>) vervangt niet het advies van een arts). of...Maak je je telkens zorgen? Houdt dan je duim vast.

*Zo geldt dit voor alle emoties en lichamelijke problemen die je tegenkomt. Het zorgt dat je dat gebied in balans brengt. Je hebt nog steeds een dokter nodig als je een ernstige ziekte hebt maar het helpt je om iets in balans te brengen. Dus stel je hebt een longontsteking. Ga naar de dokter! Laat de dokter je helpen en adviseren. Je doet niemand kwaad als je ondertussen jouw ringvinger vasthoud.

*Ben je bijvoorbeeld heel angstig? Gewoon bang? Houd je wijsvinger vast. Het zorgt dat je geleidelijk aan minder bang bent.

*Voor je pink: studenten die bij mij de opleiding spirituele magiër volgen zeggen steevast: Maar als je doet alsof dan heb je dat toch niet altijd door van jezelf? Ik denk het wel. Ik denk dat als je je beter voor doet dan dat je eigenlijk bent dat er ergens een keer iets je laat realiseren dat je gewoon jezelf mag zijn. Je merkt deze emotie vooral aan jezelf als je op je tenen loopt, als je voelt dat iets eigenlijk te moeilijk is, maar je blijft proberen ondanks dat het niet lukt.

>Het is het gevoel als een hond over een dichtgemaakt hek wil springen, helemaal enthousiast maar het lukt niet (heb je het plaatje in je hoofd?) Deze blijft maar springen, je ziet aan de ene kant de hond die telkens boven het hek uit zweeft en aan de andere kant een hond die telkens blijft proberen. Totdat deze het opgeeft en uitgeteld neervalt. Hij probeert het, en nog eens en nog eens… Als je dit snapt dan begrijp je waar je pink vasthouden bij helpt.

*In de kerk doen ze het al tijden: men vouwt de handen. Doe eens… heb je dat? Ok. Je brengt nu alles in balans. Mooi he? Je kunt ook jezelf een hand geven. Je brengt door de handpalmen tegen elkaar te doen alles in balans.

Wil je specifiek aan 1 probleem werken, of dat gebied vooruit helpen? Omsluit het door je hand om een vinger te leggen. Doe dit minstens 3 minuten per vinger. Maakt niet uit aan welke kant. Als ik bang ben bijvoorbeeld voor de tandarts dan houd ik mijn wijsvinger vooraf vast, telkens als de kriebels omhoog komen. Maar ook tijdens het gehele bezoek, in de wachtkamer en in de stoel.

Heb je genoeg tijd?

Wil je al je kwalen en emoties in balans brengen? Doe dan het volgende:

Zorg dat je ligt. Adem in en weer uit. Zorg dat het uitademen zorgvuldig gebeurd. Houd je ademhaling niet vast maar zorg dat je je richt op dat wat eruit gaat. Laat het allemaal los bij het uitademen.

*Omsluit je duim, leg je hand om je duim en laat bij je adem die je laat gaan telkens, al je zorgen gaan. Doe dit een paar minuten.

*Omsluit je wijsvinger, leg je hand om jouw wijsvinger en laat bij je uitademingen je angsten gaan. Doe dit een paar minuten.

*Omsluit je middelvinger, leg je hand om jouw middelvinger en laat bij je uitademingen jouw boosheid gaan. Doe dit een paar minuten.

*Omsluit je ringvinger. Leg je hand om jouw ringvinger en laat bij je uitademingen jouw verdriet gaan. Doe dit een paar minuten.

*Omsluit je pink. Leg je hand om jouw pink en laat bij je uitademingen je te harde proberen gaan. Doe dit een paar minuten.

*Houdt je handpalmen tegen elkaar. Laat alles wat niet bij je hoort los. Vul jezelf met lucht en laat dit ook weer gaan. Voel hoe vrede jouw deel is.

Je kunt hierna jouw andere hand behandelen.

Ik wens je veel succes. Ik wens je bovenal een leven waarin je veel balans mag ervaren. Balans leid tot vrede in jezelf en daardoor ook naar buiten.

Groet Karin

P,s,

Wil je graag tips ontvangen die uit de praktijk gegrepen zijn en niet in deze blogs staan? Je vindt hier informatieover de magische inspiratie mails voor leuk, spiritueel, magisch nieuws en tips (plus af en toe een tarottip).

Ga bij klachten, ziekte of als je ziekte vermoed altijd bij een arts te rade. De tips in dit artikel vervangen geen doktersadvies.